Archief



Bezoek aan bakkerij Eerkens

Bij binnenkomst:

Wat zien we allemaal in de winkel?

Pepernoten zijn de kinderen direct opgevallen, koekjes, brood, taartjes en chocolade.

Wat eten jullie graag op brood?

De kinderen vertellen wat ze graag op brood eten.

De bakker ging een brood in de broodmachine doen en de kinderen konden zien dat het brood er daarna in plakjes eruit kwam. Een zakje erom en dan wordt het in de winkel gelegd. Klanten kunnen het dan kopen.

Een kijkje genomen in de kantine van de bakker. Daar konden we op platen zien waar brood van gemaakt wordt en hoe het bij de bakker terecht komt. Op een andere plaat zien we de verschillende broden en bolletjes. De bakker liet een doosje zien waar de taartjes in gaan. De kinderen mochten zelf een broodje in een zakje doen.




Wat doen we in groep 1

Elke maandag ochtend mogen de kinderen elkaar vertellen over het weekend. Dit doen we coöperatief met de werkvorm: mix en koppel.

Ze zoeken een maatje en vertellen elkaar met de maatjesstem wat ze gedaan hebben. Dit gaat al heel goed.


Vandaag werd de letter z aangeleerd. Enkele kinderen namen leuke voorwerpen mee naar school. Heel fijn, op deze manier beklijft de letter beter bij de kinderen. De woorden heb ik op geschreven en blijven een poosje staan.


We leerden begrippen

Groot groter, Klein kleiner, Dik dikker dikte etc.

Materialen werden op de juiste volgorde gelegd.

We leerden cijfers 1/12 op volgorde te leggen en er werd geteld.

Elke dag tellen we hoeveel dagen we naar school gaan. Morgen al 18, dan wordt er een rietje bij gezet, elke dag 1 meer.




We hebben samen een tabel ingevuld

en leerden dat er meer jongens dan meisjes zijn in onze groep.






Een aantal keren per week doen we activiteiten uit ‘met sprongen vooruit’ en leren zo al de voorbereidingen op het rekenen.


Liedjes hierbij zijn o.a.


Bekend Botje en de 7 sprong.


De stippen van de dobbelsteen zonder tellen herkennen komt regelmatig aan de orde.